آشپزخانه های قدیمی با ظروف مسی

ظروف مسی موضوعی است که همه ی ما ذهنیتی از آن ها داریم. اما اینکه واقعا کدام ذهنیت درست است و علمی تر، موضوعی بسیار مهم است که ما در این مقاله به صورت جامع به آن پرداختیم.

تا همین چند سال پیش در آشپزخانه ی اکثر ایرانی ها ظروف مسی وجود داشت و برای طبخ استفاده می شد. یک کفگیر آهنی هم وجود داشت برای هم زدن غذا که به نوعی مکمل ظروف مسی همان کفگیر آهنی بود. بدن ما مقداری آهن و مس نیاز دارد، اما نه از این طریق یعنی ورود مستقیم فلز به بدن! استفاده از قابلمه های مسی با کفگیر آهنی هم مبتنی بر این باور بوده که به جذب مس و آهن بدن کمک کنند.

استفاده نکردن از ظروف مسی

اما موضوع مس و آهن بدن چیزی فراتر از این هاست. این فلزها فقط از طریق مواد خوراکی خاص که حاوی این ترکیبات است و مکمل های غذایی جذب بدن می شوند. از زمانی که قابلمه ها با پوشش های دیگر وارد بازار شدند و اکثر مردم هم از پروسه ی جذب آهن و مس بدن آگاه شدند، ظروف مسی از روی اجاق گاز و آشپزخانه به دکور های منازل تغییر مکان دادند.

در چه صورت از ظروف پخت و پز ظروف مسی استفاده کینم؟

نکته ی قابل توجه در مورد استفاده از ظروف مسی این است که، مس فلزی پر واکنش است و در مقابل حرارت به راحتی با مواد غذایی واکنش نشان می دهد و در دراز مدت بدن را دچار مسمومیت می کند. به همین دلیل پزشکان استفاده از ظروف مسی را در صورتی مجاز می دانند که توسط لایه ای از قلع پوشیده شده باشند.

پزشکان تاکید دارند که ظروف مسی تنها در صورت قلع اندود شدن قابل استفاده اند. به اصطلاح باید سفید شده باشند. قلع اندود شدن باید به صورت اصولی و بدون سرب انجام شده باشد.

در مورد قلع اندود کردن ظروف مسی هم این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر به درستی این عمل صورت نگرفته باشد و قلع همراه با سرب باشد آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد خواهد کرد. سرب وارد شده در بدن، در کبد تجمع کرده که قطعا کبد قدرت مبارزه با چنین چیزی را نداشته و شخص دچار مرگ تدریجی می شود. این ها دلایلی کافی هستند که مس برای دکور و تزیین کاربد بیشتری داشته باشد تا پخت و پز و مصارف آشپزی.

مس زنجان

امکان ندارد شما طرفدار ظروف مسی باشید و مس زنجان برایتان ناشناخته باشد. شاید اگر کسی طالب ظروف مس باشد برای خرید اولین گزینه اش ظروف مسی زنجان است. هنرمندان زنجانی با نهایت بکارگیری هنرشان مس ها را به بهترین ظاهر ممکن تحویل بازار می دهند که که منازل ایرانی هم به بهترین شکل و اصالت مزین شوند.



نظرات



    به یوزبیت؛ خانه محتوا خوش آمدید

    یوزبیت، به نویسندگان مستقل این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم برای مخاطبان خود تولید محتوا کنند و از طریق الگوریتم‌های پلتفرم یوزبیت به درآمد برسند.

    globessl enamad logo-samandehi

    درباره ما . راهنما . اطلاعیه‌ها . اپلیکیشن . قوانین . مجوزها . ارتباط با ما
    کلیه حقوق این سایت برای شرکت برخط سازان اطلاعات یوز محفوظ می‌باشد.